در طراحی سایت ریسپانسیو، ساختار لایه های سایت به صورت شناور طراحی میشود تا وب سایت، خود را با سایز های مختلف مرورگر سازگار سازد بطوریکه قالب، کادربندی ها و ترتیب قرارگیری جملات به راحتی در هریک از ابزارهای گردش در وب نظیر کامپیوتر، لب تاپ، موبایل، تبلت و… قابل رویت باشد.

محتوا مانند آب است، یک ضرب المثل که اصول واکنشگرایی را نشان می دهد.
مزایای یک سایت ریسپانسیو:
کاهش زمان
به دلیل طراحی تنها یک قالب واکنش گرا برای استفاده در تمامی ابزارها، در زمان صرفه جویی می گردد و نیازی به طراحی قالب های مجزا برای دستگاه ها نیست.
سبقت از رقیبان
با توجه به اینکه طراحی واکنش گرا هنوز فراگیر نشده، داشتن این ویژگی نشان از حرفه ای بودن شماست.
افزایش ترافیک
با توجه به افزایش وبگردی کاربران اینترنت از طریق دستگاه های همراه، بایک طراحی واکنش گرا، تمام افرادی که با ابزاری وارد دنیای نت می شوند، سایت شما را به بهترین شکل ممکن مشاهده خواهند نمود.
Duplicate
جهت طراحی وب سایت جداگانه برای مخاطبان سایر دستگاه ها، بایستی همه مطالب وب سایت اصلی در آن کپی شود. این اقدام باعث Duplicate یا تکراری شدن محتوای هر دو سایت از جانب گوگل شده، که این باعث کاهش رتبه در نتیجه جستجو می گردد.
Bounce Rate
درصدی ازبازدید کنندگان وب سایت، بلافاصله پس از ورود به وب سایت از آن خارج می شوند. با توجه به اهمیت Responsive از دیدگاه گوگل، در صورتی که سایت واکنش گرا نباشد، کاربر پس از ورود به سایت از طریق موبایل، به دلیل عدم دسترسی راحت به مطالب، ازآن خارج می گردد لذا افزایش Bounce Rate باعث کاهش رتبه سایت در گوگل خواهد شد.
کاهش هزینه
عدم نیاز به طراحی قالب های بیشتر جهت سایر دستگاههای موجود و دستگاه های جدید در آینده.
